|
Nieuwsbrief Jeugd |
17 oktober 2019, nummer 31 |
|
|
|
|
|
|
'Vraag naar suïcidegedachten in GGD-jeugdonderzoek' |
Vraag in het jaarlijkse jeugdgezondheidsonderzoek van de GGD naar suïcidale gedachten. Daarvoor pleit Erik Jan de Wilde, expert bij het Nederlands Jeugdinstituut, in aanloop naar het algemeen overleg over suïcidepreventie op 17 oktober in de Tweede Kamer. |
|
|
|
|
Gebruik van aanvullend onderwijs is stabiel |
Ruim een kwart van de leerlingen van groep 8 en bijna een derde van de middelbare scholieren krijgt aanvullend onderwijs buiten schooltijd. Dat blijkt uit een rapportage die minister Arie Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het gebruik van aanvullend onderwijs is vergelijkbaar met twee jaar geleden. |
|
|
|
|
'Geen liefdadigheid, maar goed armoedebeleid' |
'Jullie helpen ons met cadeautjes. Natuurlijk is het belangrijk dat wij mee kunnen doen met andere kinderen. Maar nog veel belangrijker is dat het thuis beter wordt.' Dat zei de 15-jarige Floris tegen de Tweede Kamerleden voorafgaand aan het algemeen overleg over armoede- en schuldenbeleid op 10 oktober. |
|
|
|
|
Gemeenten voor rechter vanwege verlaging tarieven |
Acht jeugdzorginstellingen hebben op 10 oktober een kort geding aangespannen tegen tien gemeenten in de regio Haaglanden. Zij vinden dat ze voor de tarieven die vanaf 2020 gaan gelden niet de benodigde hulp kunnen bieden aan kinderen en gezinnen. |
|
|
|
|
Blokhuis: Breng meer samenhang in preventie |
Effectieve preventie gericht op een gezonde jeugd vraagt om een betere integrale aanpak waarbij programma's beter op elkaar aansluiten, zo blijkt uit een evaluatie over jeugdpreventie. Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid gaat hierover in gesprek met gemeenten. |
|
|
|
|
Rectificatie |
Bij een bericht in de vorige nieuwsbrief is de naam van een onderzoeker verkeerd vermeld. De juiste naam is Kirsten Hauber. Ook is in overleg met de onderzoeker het bericht inhoudelijk aangepast, om meer recht te doen aan haar belangrijkste conclusie. |
|
|
|
|
Volgende week geen nieuwsbrief |
In verband met de herfstvakantie verschijnt de Nieuwsbrief Jeugd volgende week niet. U ontvangt de nieuwsbrief weer op donderdag 31 oktober. |
|
|
|
Meedoen aan ambassadeursleergang |
Oproep |
Bent u enthousiast over uw vak en laat u dat graag zien en horen? De Leergang Ambassadeur Jeugd van beroepsvereniging BPSW biedt jeugdprofessionals de mogelijkheid zich te ontwikkelen tot een ambassadeur die het jeugddomein op de kaart weet te zetten. Aanmelden voor de start in 2020 kan tot 1 november. |
|
|
|
Grip op kennis binnen wijkteams |
Welke kennis heeft een wijkteam nodig om de uiteenlopende vragen van inwoners te beantwoorden en is de benodigde kennis aanwezig in het wijkteam? Met de kennisbouwstenen is de beschikbare kennis over zeven belangrijke domeinen binnen handbereik. |
|
|
|
|
Welke kennis heeft u nodig? |
Een gelukkige jeugd voor elk kind vraagt om professionals die beschikken over de juiste kennis, kunde en vaardigheden. Het Nederlands Jeugdinstituut onderzoekt samen met vier organisaties hoe zij hun lerende praktijk vormgeven. Welke kennis heeft u nodig en welke drempels of belemmeringen komt u tegen als het gaat om leren en ontwikkelen? |
|
|
|
|
Terugblik Voor de Jeugd Dag |
Op de Voor de Jeugd Dag op 7 oktober kwamen 1.500 deelnemers bij elkaar. Samen namen zij vraagstukken onder de loep waar professionals, beleidsmakers, bestuurders, kinderen en opvoeders dagelijks mee te maken hebben. Het was een dag vol met verhalen waar je stil van werd, met verhitte discussies en tientallen ideeën. |
|
|
|
|
|
Duurzaam en effectief jeugdbeleid |
De eerste resultaten voor effectief jeugdbeleid in Rotterdam zijn positief. Er is met de gemeente, aanbieders en burgers gekeken naar de problemen die spelen, welke ambitie er is en welke inzet dit van iedere partij vraagt. Het Nederlands Jeugdinstituut hielp Rotterdam aan de hand van het Kwaliteitskompas. |
|
|
|
|
Podcast: Preventieve werking van opvoedondersteuning |
Hoe kunnen inwoners zich prettig voelen, goed samenleven en elkaar ondersteunen waar nodig? En hoe kan opvoedondersteuning preventief werken? Dit hoort u in een aflevering van de Movisie-podcastserie over de sociale basis met Caroline Vink van het Nederlands Jeugdinstituut en Abdellah Mehraz van Trias Pedagogica. |
|
|
|
|
Switchen en klimmen |
In dit boek beschrijft Iliass El Hadioui de resultaten van zijn onderzoek naar voorwaarden waaronder leerlingen met succes de schoollader kunnen beklimmen. Het biedt verbeterpunten voor leerprocessen en opleidingen en er is aandacht voor de schoolcultuur. |
|
|
|
|
|
Autisme |
Over communicatie en relaties |
|
|
|
|
|
FloorPlay |
Behandeling van jonge kinderen met ontwikkelingsproblemen |
|
|
|
|
Nieuwsbrief Jeugd ook in uw postbus? |
Heeft een collega deze nieuwsbrief doorgestuurd? Schrijf u in voor de Nieuwsbrief Jeugd of een andere nieuwsbrief van het Nederlands Jeugdinstituut. |
|
|
|
|
|