|
Nieuwsbrief Jeugd |
15 oktober 2020, nummer 36 |
|
|
|
|
|
|
Informatie over coronamaatregelen |
|
|
Elke dag iets leuks in de herfst |
Of het weer nu meewerkt of niet, kinderen en hun ouders kunnen leuke dingen doen in de herfstvakantie. Het NJi geeft overzichten van herfstige binnen- en buitenactiviteiten. |
|
|
|
|
Algemene informatie voor ouders |
Wat zijn de coronaregels waar gezinnen mee te maken hebben? Welke klachten wijzen op corona? En wanneer moet het hele gezin thuisblijven? U leest het bij de algemene informatie voor ouders. |
|
|
|
|
Weinig ouders praten met kind over genderidentiteit |
Zeven op de tien ouders praten nooit met hun kind over genderidentiteit. Hoewel deze ouders wel openstaan voor een dergelijk gesprek, denkt ruim de helft dat hun kind er geen behoefte aan heeft. Dat blijkt uit een peiling in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) onder ruim duizend ouders in het kader van Coming Out Day op zondag 11 oktober. |
|
|
|
|
Checklist LHTBI-acceptatie op scholen gelanceerd |
Met de nieuwe GSA Onderwijsstandaard kunnen leerlingen, studenten, docenten en schoolleiders toetsen of hun school op een goede manier werkt aan LHBTI-acceptatie. Het COC ontwikkelde de checklist samen met LHBTI-scholieren. De checklist is geïntroduceerd op 11 oktober, Coming Out Dag. |
|
|
|
|
Gemeenten worstelen met grip op sociaal domein |
Veel gemeenten hebben nog steeds moeite om grip te krijgen op de financiën in het sociaal domein. Dat blijkt uit de derde tussenrapportage van de Visitatiecommissie financiële beheersbaarheid sociaal domein. |
|
|
|
|
Jongere kiest beroep volgens traditioneel patroon |
In vergelijking met andere Europese landen kiezen jongens en meisjes in Nederland hun beroep volgens traditionele patronen, wat leidt tot typische mannen- en vrouwenberoepen. Dat constateert de Onderwijsraad in de Verkenning van sekseverschillen in het onderwijs. |
|
|
|
|
Casusonderzoek naar integrale hulp en samenwerking |
Het NJi heeft drie casusonderzoeken gedaan naar integrale hulp en samenwerking. Er is gekeken naar complexe hulpvragen, waarbij er volgens betrokkenen succesvol integraal gewerkt is. Belangrijk blijkt de samenwerking met het gezin, en niet enkel samenwerking tussen professionals. Ook moet er oog zijn voor alle gezinsleden en hun individuele behoeften. |
|
|
|
|
Podcast: Meer zicht op elkaars expertise |
Het Integraal Kind en Expertise Centrum probeert de schotten tussen onderwijs en zorg te doorbreken. Dat lukte tijdens de eerste lockdown beter dan ooit tevoren, vertellen gedragswetenschapper Lianne de Roo en jeugdzorgwerker Roos Kalkhoven. Aflevering zeven van de podcastserie Leven en werken met het coronavirus. |
|
|
|
|
Vragenlijst voor vve-professionals |
Oproep |
Expertisecentrum Nederlands en Stichting PAS onderzoeken het effect van de coronamaatregelen op activiteiten met ouders in het kader van voor- en vroegschoolse educatie (vve). Het doel is een praktische handreiking voor vve-professionals op te stellen over het ondersteuning van ouders op afstand. |
|
|
|
Ervaringen met het doorverwijzen naar specialistische jeugdhulp in de gemeente Amsterdam |
Dit rapport beschrijft de effecten van de nieuwe inkoopstrategie voor specialistische hulp in de regio Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland, op basis van interviews met 62 professionals. |
|
|
|
|
Centrum Seksueel Geweld – vlogs |
De serie vlogs van het Centrum Seksueel Geweld over seksueel misbruik voor kinderen, ouders en professionals is uitgebreid met vlogs voor mensen met een verstandelijke beperking en zorgprofessionals die met hen werken. |
|
|
|
|
|
Anorexia |
Over de complexe zorg rondom anorexia |
|
|
|
|
|
SWPBS |
School Wide Positive Behavior Support in Nederland |
|
|
|
|
Nieuwsbrief Jeugd ook in uw postbus? |
Heeft een collega deze nieuwsbrief doorgestuurd? Schrijf u in voor de Nieuwsbrief Jeugd of een andere nieuwsbrief van het Nederlands Jeugdinstituut. |
|
|
|
|
|