Ons hart ligt bij het verbeteren van het leven van kinderen, jongeren en hun opvoeders.
|
|
|
|
Nieuwsbrief lerende beweging Pleegzorg |
|
|
mei 2022 |
|
|
|
|
|
|
|
Lerende beweging pleegzorg |
De afgelopen jaren is er veel kennis binnen de pleegzorg ontwikkeld en zijn er veel projecten uitgevoerd, met mooie resultaten. Het blijkt nog lastig om de resultaten te laten doordringen daar waar pleegzorg echt vormgegeven wordt: tussen gezinnen en hun begeleiders. Daar willen we wat aan doen! In het Actieonderzoek Continuïteit Pleegzorg konden de actieonderzoekers leren van kennis en ervaringen bij andere organisaties en wisselden we resultaten gemakkelijk onderling uit. Dit had een positief effect op de inhoudelijke verbetering, en het was zeer motiverend om samen te leren. Samen weet je immers meer dan alleen. Dit geldt zeker voor het complexe werkveld van de pleegzorg. Een logische vervolgstap is in onze ogen een meer dynamische manier van samenwerken en met en van elkaar leren binnen de pleegzorgsector. Een lerende beweging! Wat gaan we doen? We gaan met elkaar op verschillende manieren leren, kennis ontwikkelen en delen. Hierbij spelen we in op de vraag die er vanuit de praktijk ligt. Dat doen we door in gesprek te gaan en ervaringskennis, praktijkkennis en wetenschappelijke kennis te bundelen. We ontwikkelen nieuwe kennis en maken toepasbaar voor de praktijk wat we weten. We leren samen in leernetwerken, organiseren themabijeenkomsten of ontmoeten elkaar in een dialoogsessie. En we ondersteunen bij het toepassen van kennis, door bijvoorbeeld het ontwikkelen van een tool of webinar. Samen denken we na over wat er nu en in de toekomst voor de pleegzorg nodig is. Iedereen kan op een eigen manier bijdragen. |
|
|
|
Drie leernetwerken pleegzorg van start! |
Gezamenlijke oplossingen vinden voor gedeelde vraagstukken: daar gaan we voor in de leernetwerken waarin professionals, ouders, pleegouders, beleidsmakers en onderzoekers samenwerken. We leren van en met elkaar, door naar onze bestaande (werk)praktijk te kijken en waar nodig routines aan te passen. We inspireren elkaar en creëren samen nieuwe kennis. “Het doel voor mij is om buiten onze eigen ervaringen te leren met andere organisaties en professionals”. Elk leernetwerk richt zich op een eigen thema, waar natuurlijk meerdere vraagstukken onder kunnen vallen. Waar staan we nu en waar willen we heen? En aan welke ‘knoppen’ kunnen we allemaal draaien om de situatie te verbeteren en te versterken? Met deze hoofdvragen beginnen we elk leernetwerk, om vervolgens met één of meerdere knoppen aan de slag te gaan. Op dit moment zijn drie leernetwerken (net) gestart: gedeeld opvoederschap, netwerkpleegzorg en breakdown. Een korte update: Gedeeld opvoederschap: een goede samenwerking tussen ouders en pleegouders is een beschermende factor in de continuïteit van een pleegzorgplaatsing. Met deelnemers vanuit verschillende hoeken is er binnen dit leernetwerk veel kennis en ervaring op dit thema aanwezig, die we graag willen delen met anderen binnen de pleegzorg. Wat we ontdekt hebben is dat gedeeld opvoederschap vanuit verschillende perspectieven wordt benaderd, en in de praktijk verschillend ingevuld wordt. De specifieke leervragen gaan we in een volgende bijeenkomst vaststellen. “Het is geen 'one size fits all'.” Netwerkpleegzorg: Wanneer het kind in het netwerk wordt opgevangen brengt dit flink wat vragen en uitdagingen met zich mee, voor alle partijen. Bijvoorbeeld tijdens de screening: hoe doen organisaties dit en welke factoren wegen mee? Dit is één van de vraagstukken waarmee we in dit leernetwerk aan de slag gaan. Mooi om de processen van de verschillende organisaties met elkaar te vergelijken! Een andere focus binnen dit netwerk is de impact van netwerkpleegzorg op de relationele verhouding binnen een familie. Hoe kunnen families hierop voorbereid worden en welke ondersteuning kunnen pleegzorgorganisaties bieden? “In de leernetwerken kunnen de deelnemers zich boos maken om dingen die niet kunnen, maar die frustratie zet zich om in energie en daadkracht en ze durven ervoor te strijden.” Breakdown: Er zijn veel knoppen te bedenken om de kans op een breakdown te verkleinen. In dit leernetwerk kiezen we er twee om mee te beginnen. De eerste knop is het vergroten van het informele netwerk van de pleegouder (waaronder ook contact met andere pleegouders). Hier werden in de groep al mooie voorbeelden van genoemd, zoals het Mockingbird programma en de pleegzorgparaplu. Belangrijk om dus ook gebruik te maken van wat al bestaat! Dat gaan we eerst inventariseren. Daarnaast is de puberteit en de uitdagingen die daarmee samenhangen een vraagstuk waar we op willen focussen. Bij deze groep komen breakdowns vaker voor. "Ouders helpen ouders, daar zijn veel varianten van. Maar dat is wel de kant die we op moeten.” |
|
|
|
We zoeken nog ouders, pleegouders en jeugdbeschermers |
In de huidige leernetwerken zitten mensen vanuit de pleegzorgpraktijk (begeleiders, matchers, gedragswetenschappers, beleidsmakers) en onderzoekers. Ook een aantal pleegouders doen mee aan de leernetweken. Maar we zijn nog niet compleet; het aantal pleegouders kan nog uitgebreid worden. Daarnaast zijn we nog op zoek naar ouders en jeugdbeschermers. Hoe meer perspectieven, hoe beter! Help jij mee hen te vinden? Of wil je zelf meedoen? hier. Maar een mailtje naar pleegzorg@nji.nl kan ook.. |
|
|
|
Nieuw leernetwerk: deskundigheidsbevordering |
Het ontwikkelen van kennis en vaardigheden van pleegouders is een belangrijk element om pleegouders te versterken, te behouden en continuïteit van plaatsingen te bevorderen. Hoe doen pleegzorgorganisaties dat en kunnen we elkaar daarin ondersteunen en aanvullen? Welke vraag hebben pleegouders en wat is nodig om met de juiste kennis en expertise aan te sluiten op de vraag van het pleegkind? Om deze vragen te beantwoorden, starten we in samenwerking met Pleegzorg.nl binnenkort met een vierde leernetwerk. We zijn op zoek naar pleegzorgbegeleiders, jeugdbeschermers, beleidsmakers, onderzoekers, pleegouders, of andere geïnteresseerden. Wat houdt deelname aan dit netwerk in?
- Online bijeenkomsten van anderhalf uur, eens in de 6-8 weken. Tussentijds kunnen er kleine gerichte acties van je worden gevraagd, zoals iets uitzoeken, iemand bellen of een vraag beantwoorden.
- Openheid en veiligheid.
- Iedereen komt halen én brengen.
- En laten we het vooral ook leuk en gezellig maken met elkaar!
Sluit je graag aan? Stuur een mailtje naar pleegzorg@nji.nl en we nemen contact met je op. |
|
|
|
Leerbijeenkomst methodiekhandleiding 'Pleegzorg begeleiden is een vak' |
Op donderdag 19 mei van 13.00 - 14.30 uur organiseren PiResearch en het NJi een online leerbijeenkomst voor gebruikers van deze methodiek. Hoe versterkt de methodiek het vakmanschap van de pleegzorgmedewerker? En hoe werkt dat in jouw organisatie? In de bijeenkomst gaan we met deze vragen aan de slag en inspireren we elkaar. Zo leren we van elkaar hoe we het vak van de pleegzorgbegeleider steeds verder kunnen versterken én hoe we de methodiek hier beter bij kunnen benutten. Ben jij hier in je werk mee bezig, bijvoorbeeld als gedragswetenschapper, kwaliteits- of beleidsmedewerker? Meld je dan aan via: Aanmelden online leerbijeenkomst Methodiek Pleegzorg. |
|
|
|
Wie zijn wij? |
Het Nederlands Jeugdinstituut, de Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen en Jeugdzorg Nederland ondersteunen deze lerende beweging, en nodigen iedereen die betrokken is bij pleegzorg van harte uit deel te nemen! Op de foto, van boven naar beneden, van links naar rechts: Stefanie Abrahamse, NJi Jeannette Damman Klappe, NJi Carolina Obispa, NJi Harmke Bergenhenegouwen, NJi Linda Douma, NVP Judith Hooydonk, NVP |
|
|
|
Aanmelden voor de nieuwsbrief |
We houden je graag op de hoogte van de ontwikkelingen van de lerende beweging, én van de verschillende leernetwerken. Dit lukt alleen met jouw toestemming. Schrijf je hier in, om deze update in je mailbox te ontvangen. |
|
|
|
|
|